Het Financieele Dagblad – Sunshine Loyalty, dat spaaracties voor winkels en tankstations verzorgt, krijgt nieuwe eigenaren. Het Brabantse bedrijf komt voor een miljoenensom in handen van vier investeerders, onder wie Pieter Schoen, medeoprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij.
Sinds de oprichting in 2006 is Sunshine uitgegroeid van een leverancier van hoofdkussens en dekbedden tot een spaaractiebedrijf voor franchisenemers in de supermarktbranche en exploitanten van pompstations. Consumenten kunnen sparen voor bijvoorbeeld een koekenpan of een familiespel, met het doel ze te binden aan de winkel.
Tot de opdrachtgevers behoren de supermarkten Hoogvliet en Poiesz, oliemaatschappij BP en groothandel Lekkerland. Ook SWO de Splinter, een coöperatie van tankstations, maakt gebruik van de loyaliteitsacties.
Het spaaractiebedrijf heeft een jaaromzet van €10 mln, die voor 80% wordt behaald in Nederland. De rest komt uit België (18%) en Duitsland (2%).
Omzet verdrievoudigen
‘Sunshine is een mooi groeibedrijf met veel potentie’, zegt Berend Berger, de nieuwe managing director, in een toelichting op de deal. Hij ziet ruimte voor expansie in Nederland en vooral België.
‘Er is veel vraag naar loyaliteitsprogramma’s bij supermarkten. Onze omzet in België moet in drie à vijf jaar kunnen verdrievoudigen’, aldus Berger. Vorig jaar zijn de eerste stappen in Duitsland gezet. Ook de Franse markt staat op zijn verlanglijstje.
De nieuwe topman leerde de detailhandel en consumentenmarkt kennen in zijn vorige rol als fusie- en overnameadviseur. Berger is afkomstig van Rabobank en werkte eerder voor ABN Amro in Singapore. Hij koopt zich bij Sunshine in, samen met mededirecteur Wido Duncker, die sales- en marketingfuncties vervulde bij PepsiCo International en Coca-Cola Enterprises.
Externe investeerders
De nieuwe directie heeft zich bij de overname verzekerd van twee externe investeerders, te weten Pieter Schoen, bekend van NLE, voorheen de Nederlandse Energie Maatschappij, en Theo de Rooij, die financiële ervaring opdeed bij Vopak, NLE en telecomaanbieder Youfone. De vier nieuwe eigenaren van Sunshine gaan ieder voor 25% deelnemen.
Het is vooral Wido Duncker die al vertrouwd is met loyaliteitsprogramma’s. Hij was de laatste zeven jaar verbonden aan BrandLoyalty, een aanbieder van spaaracties, opgericht door Robert van der Wallen. Van der Wallen maakte de onderneming groot en verkocht zijn aandelen in 2013 voor ongeveer €1 mrd, met inbegrip van nabetalingen, aan een Amerikaanse branchegenoot.
Managementbuy-in
De vier kopers van Sunshine leggen voor het goed renderende bedrijf enkele miljoenen op tafel. De precieze overnamesom wordt niet bekendgemaakt. Bij de waardebepaling wordt volgens Berger gekeken naar handelshuizen met eigen voorraden. Deze gaan van de hand voor ongeveer zesmaal het brutobedrijfsresultaat (ebitda).
De constructie bij Sunshine staat bekend als een managementbuy-in (mbi). Een nieuwe directie van buiten koopt het bedrijf, in dit geval samen met externe investeerders. ‘Dat is een constructie die we de laatste tijd vaker zien’, zegt overnameadviseur Anne Huitema van bureau BuyInside, die het management van Sunshine heeft begeleid bij de transactie. ‘Voorheen schrokken investeerders terug voor een mbi vanwege de onzekerheid met managers van buiten. Maar ze hebben nu zo veel geld te investeren dat ze over dit risico heen stappen’, zegt Huitema.
Bij Sunshine speelde als pluspunt mee dat de nieuwe directie ervaring en kennis van de branche heeft.
Bron: Het Financieele Dagblad – Spaaractiebedrijf Sunshine Loyalty krijgt nieuwe eigenaren