Eindhovens Dagblad – Twee studievrienden willen Sunshine Loyalty in Best verder laten groeien. “Onze spaaracties kunnen voor de lokale ondernemer het verschil maken.”
Een contactgrill staat op het directiebureau. De nieuweling in het assortiment aan producten voor spaaracties wordt binnenkort getest in supermarkten. “Speciaal voor ons ontwikkeld”, zegt directeur Berend Berger van Sunshine Loyalty.
De grill is een voorbeeld van de lijn die de nieuwe leiding van het Bestse bedrijf in spaarprogramma’s voor supermarkten en tankstations wil voortzetten. “Kwalitatief goede, zelf ontwikkelde producten die we onder een eigen merk op de markt brengen. Daarmee onderscheiden we ons”, stelt Berger. De Semma contactgrill volgt na onder meer de Swizz hoofdkussens, Swizzel knuffelkussens, Daniel Courtier pannensets en TopCar modelauto’s.
Berger heeft in de directie gezelschap van Wido Duncker. Het tweetal is samen met twee andere investeerders ingestapt om met Sunshine Loyalty verder te groeien. Berger was bij banken fusie- en overnameadviseur in de winkel- en consumentenproductensector in Europa en Azië. Duncker was jarenlang actief voor BrandLoyalty, een van ’s werelds grootste bedrijven in spaarprogramma’s. In beider achterhoofd speelde al langer de gedachte om in een keer zelf aan het roer te staan.
Kampeerspullen
De twee studievrienden die elkaar kennen van de Rotterdamse Erasmus Universiteit zijn uitgekomen in Best, bij een tot 30 medewerkers uitgegroeid bedrijf. Ze constateren dat ze in hun eerste vijf maanden al het nodige hebben veranderd. “Het assortiment is tegen het licht gehouden. We hebben nieuwe producten waarmee we klanten kunnen verrassen”, meent Duncker. Spellen, glaswerk en kampeerspullen zijn aan het aanbod toegevoegd.
In twintig tankstations van BP wordt een nieuw concept getest, met een schap met cadeauartikelen die door de trouwe klant met hoge korting kunnen worden gekocht. Het tweetal ziet ‘nog genoeg potentie’ om met vernieuwende ideeën de omzet in Nederland te verhogen. Klantenbinding is en blijft een belangrijke factor in de bedrijfsvoering van supermarkten en tankstations. “Wij kunnen de lokale ondernemer helpen het verschil te maken. We willen de grootste worden van de bedrijven die zich op lokale en regionale spaaracties richten”, is de ambitie die Berger uitspreekt.
Sunshine Loyalty is met een dekking van ‘ruim 90 procent’ al sterk vertegenwoordigd in de categorie van zelfstandige tankstations, bedrijven die niet onder het hoofdkantoor vallen.
Van een klantengroep van zelfstandige winkeliers is het bedrijf de stap aan het maken naar regionale (inkoop)clusters van tien tot 50 winkels, met een contract voor 70 winkels van supermarktketen Hoogvliet als uitschieter. Een aanval op de grote partijen die supermarkten van Albert Heijn of Jumbo van spaaracties voorzien, is volgens Duncker niet aan de orde. Expansie zoekt het bedrijf in België, Duitsland en mogelijk Frankrijk.
Productie kussens
Het pand in Best wordt al uitgebreid. Het magazijn staat vol met dozen vol knuffels, pannen, messensets, vershoudbakjes en ovenschalen. Van de modelauto’s van TopCar heeft het bedrijf er 60.000 op voorraad. Een aparte hal is ingericht voor de productie van kussens, de bakermat van het bedrijf. “In de laatste drie maanden van vorig jaar produceerden we 1000 kussens per dag”, weet Berger. “We blijven de kussens zelf maken. We hebben daarvan zoveel kennis. En het heeft ook zijn charme.”
Het ondernemersbestaan bevalt. Beide komen ze uit een grote organisatie. Sunshine Loyalty bracht de studievrienden samen in een andere omgeving. “Dit is wat we wilden. Korte lijnen, flexibel en persoonlijk.”
Bron: Eindhovens Dagblad – Studievrienden zelf aan het roer bij spaaractiebedrijf Sunshine Loyalty in Best